תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, המוכרת לרוב הציבור כתמ"א 38 היא תכנית ייחודית במסגרתה מבצעים חיזוק יסודות למבנים קיימים העונים על קריטוריונים מסוימים כנגד הסכנה של רעידת אדמה.

במסגרת תכנית המתאר ישנן רמות שונות של זכאות בהתאם למצב הבניין וזכויות הבנייה בקרקע, החל מחיזוק יסודות בלבד ועד להוספת יחידות דיור נוספות בבניין, כמו גם הוספת מרחבים מוגנים (חדרי ממ"ד) ומרפסות, התקנת מעלית, הרחבה החנייה בבניין.

בשנת 2010 נוסף לחוק תיקון מס' 2 המוכר יותר בתור פרויקט "פינוי בינוי" – במסגרתו ניתן להחליט להרוס לחלוטין את המבנה הקיים והקמת בניין חדש במקומו. היתרון לדיירים כמובן הוא בקבלת דירה חדשה לחלוטין, לצד שיפור והרחבת השטחים הציבוריים כגון החנייה, לובי הבניין, חדרי אשפה ומחסנים, אולם החיסרון המשמעותי הוא שמשך הזמן לביצוע החל מקבלת האישורים ארוך משמעותית ביחס לתמ"א 38 כמו גם סדרי גודל שונית בתכלית של עלויות.

תקנות תמ"א 38 הינן מורכבות ודורשות תיאום מתמשך בין גורמים רבים – היזם והקבלן המבצע, הרשות המקומית וכמובן דיירי הבניין הקיים, לצד בחינה מעמיקה של זכויות הבנייה בקרקע והיתר הבנייה הקיים.

תכנון תמ"א 38 הוא מורכב מאוד היות ולא מדובר בתכנון מבנה חדש על "דף חלק" ודורש התייחסות נרחבת לתנאי השטח הקיימים, בניינים סמוכים, זכויות בנייה וחריגות בנייה ודרישות שונות של הרשות המקומית.

משרד האדריכלים סלו בן עמי מתמחה בתכנון מקצועי של פרויקטים תחת תמ"א 38 וכן תחת תמ"א 38/2 (פינוי-בינוי) ותכנן עד היום בהצלחה למעלה מ-100 פרויקטים מסוגים אלו, 30 מתוכן בשיתוף עם החברה הכלכלית לראשון לציון.

בזכות הוותק והמוניטין המעולה שנצבר לאורך השנים משרד סלו בן עמי מהווה עבור רבים התחנה הראשונה לפני יציאה לדרך לפרויקטים מסוג זה, עוד לפני הפנייה ליזם, קבלן או אפילו לעירייה.

משרדנו בעל ניסיון מקצועי רב בתכנון פרויקטים במסגרת תמ"א 38 כמו גם תמ"א 38/2. תחת ידינו תוכננו בהצלחה עד כה למעלה מ-100 פרויקטים בתכניות מתאר אלו

כל מה שרציתם לדעת על תמ"א 38

תמ"א 38 היא תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. מטרתה לעודד חיזוקם של בניינים קיימים באמצעות תוספות בניה, תוך התניית התוספת בחיזוק המבנה כולו.
מדינת ישראל ממוקמת באזור פעיל מאוד מבחינה סיסמית ונמצאת לפיכך
בסיכון גבוה לרעידות אדמה. במהלך ההיסטוריה התרחשו בישראל עשרות
רעידות אדמה, חלקן הרסניות. רעידת אדמה חזקה עלולה להתרחש בישראל
יום יום.
על פי ההערכות, מבנים רבים בישראל לא יעמדו ברעידה חזקה. מבנים אלה,
ככל הנראה, לא נבנו על פי התקן המחמיר לעמידות מבנים ברעידות אדמה
)ת"י (413 שנכנס לתוקף ב-1975. לפיכך, כל מבנה שנבנה לפני תחילת שנות
ה-80 ככל הנראה, לא עומד בדרישות התקן.
הקביעה לגבי עמידות מבנה לרעידת אדמה נעשית באמצעות בדיקה של כל
מבנה ספציפי ע"י בעלי מקצוע מתאימים.
לא ניתן למנוע רעידות אדמה, אך ניתן להיערך לקראתן וכך להקטין את הנזק
שהן גורמות. על הציבור לפעול לחיזוק מבנים שלא נבנו על פי דרישות התקן .

בניינים הזכאים לתמ"א 38 הם שנבנו לפי היתר בנייה שהוצא לפני 01.01.1980, ושנקבע על ידי מהנדס שאינם בנויים על פי תקן ישראלי 413. תמ"א 38 חלה גם על מבני מגורים וגם על מבנים לשימושים אחרים.

• חיזוק המבנה שמטרתו טיפול בסיכונים הנובעים מרעידות אדמה.
• סגירה ומילוי של הקומה המפולשת לשם בניית דירות חדשות, או לשם הרחבת שטח הדירות שבקומה הראשונה.
• תוספת של 2 קומות וחצי בהן ניתן לבנות דירות חדשות אלא אם כן חלה באזור תקנה המאפשרת זכויות נוספות.
• חיזוק המבנה והרחבת יחידות הדיור הקיימות (עד 25 מ"ר ברוטו לכל דירה).
• הרחבות יחידות הדיור כוללות תוספת של חדר ממ"ד ומרפסת.
• תוספת מעלית.
• חניה – התמ"א דורשת הצגת פתרון חנייה, לשביעות רצונו של מהנדס הוועדה המקומית, וזאת עבור הדירות החדשות והשלמת חניות שנגרעו עבור הדירות הקיימות. עם זאת הוועדה המקומית רשאית לפטור את הבניין מכך אם הדבר אינו אפשרי, בתנאים כפי שמפורטים בתמ"א.
• עיצוב הבניין – במקרה של תוספות בנייה, עיצוב התוספות צריך להתאים לעיצוב הקיים של הבניין.

• חיזוק המבנה - כידוע מטרתה העיקרית של התמ"א היא טיפול בסיכונים הנובעים מרעידות אדמה, ובכך חיזוק מבנים אלו מגנים על חיי הדיירים, ורכושם במקרה של רעידת אדמה.
• העלאת ערך הנכס (עליית שווי הדירות) – במסגרת תמ"א 38 זכאים בעלי הדירות להגדלת שטח הדירה (ממ"ד ומרפסת), הוספת מעלית, ונהנים מבניין מחודש בעיצוב מודרני.

• העדר צורך בהשקעה כספית על ידי בעלי הדירות – בעלי הדירות אינם נדרשים ואינם מחויבים לשלם עבור ביצוע תמ"א 38 בבניין.

• . פטור ממס שבח- בשונה מהשבחת נכס רגילה, הרי שהשבחת נכס במסגרת תמ"א 38 אינה כרוכה בתשלום מס שבח בגין עליית ערך הנכס. מדובר בהטבה משמעותית ביותר, החוסכת כסף רב עבור בעלי הדירות.

• פטור מתשלום מע"מ- בדומה לפטור מס השבח, כך גם מעניקה המדינה פטור מתשלום מע"מ בגין שירותי הבנייה הכרוכים בפרויקט.

• פטור מהיטל השבחה ומס מכירה- המדינה מעניקה פטור גם ממיסים אלו במסגרת ביצוע פרויקט תמ"א 38.

• כאמור מימון הפרויקט נעשה על ידי היזם. עם זאת, גם לקבלנים יש קושי בקבלת מימון אשראי מהבנקים, אשר דורשים כבכל מתן הלוואה- בטחונות. לא פעם מתקשה הקבלן לספק בטחונות אלה ומתעוררים קשיים בביצוע הפרויקט במישור המימון.

• אי כדאיות- כאמור, לעיתים הגם שקיים רוב לביצוע הפרויקט, הרי שעדיין אינו כלכלי עבור היזם שכן הרווח שיקבל ממכירת דירות שיקבל מהפרויקט קטן מדי ומשכך אינו שווה את המאמץ ואת נטילת הסכנות הכרוכות בפרויקט זה.

• קשיי בירוקרטיה וקשיים תכנוניים- במסגרת הפרויקט נדרש הקבלן להשיג היתרים, אישורים למיניהם, תוכניות הנדסיות וכיו"ב. כל אלה לא פעם נתקלים בקשיים בירוקרטיים המעכבים ואף מסכלים את ביצוע הפרויקט.

משרדנו עוסק בליווי הפרויקט הכולל בדיקות, היכרות ויעוץ, התקשרות עם היזם/קבלן מבצע, ותכנון הפרויקט עד לסופו וזאת מבלי הוצאה כלשהי מצד בעלי הדירות.
במידה ואתה דייר המעוניין לקדם בבניין שלך הליך תמ"א 38, הינך מוזמן לפנות למשרדנו, ולקבל יעוץ והסבר מפורט על אופן ההליך.

פנה אלינו לקבלת מידע על התהליך בו אתה מעוניין
שם:
אנא הזן את שמך
טלפון:
אנא הזן מספר טלפון מלא כולל קידומת
דוא"ל:
אנא הזן כתובת דוא"ל חוקית
Invalid Input
© כל הזכויות שמורות לסלו בן-עמי אדריכליםעוצב ונבנה על-ידי פרומו - אסטרטגיה שיווקית ופרסום